سایت لینک چیست؟ چگونه در گوگل سایت لینک داشته باشیم؟

سایت لینک ها بخش مهمی از سئو (SEO) محسوب می شوند. این لینک ها به وبسایت کمک می کنند در موتورهای جست و جو از جمله گوگل دیده شوند. سایت لینک ها در واقع لینک هایی هستند که زیر نتایج موتور جست و جو به نمایش در می آیند.

این لینک ها به صورت خودکار توسط موتور جست و جو ایجاد می شوند. زمانی که عبارتی را جست و جو می کنید، موتور جست و جو موارد مربوط به آن را نیز به شما نمایش و پیشنهاد می دهد. برای داشتن سایت لینک، یک وبسایت باید اطلاعات واضح و ساختار لینک دهی داخلی منسجمی باشد. در این مقاله، اهمیت سایت لینک و نحوه داشتن سایت لینک در گوگل بررسی می شود.

چرا سایت لینک ها مهم هستند؟

سایت لینک ها هم برای کاربران و هم برای صاحبان وبسایت ها به دلایل مختلفی اهمیت دارند. چنین لینک هایی به کاربران مسیر سریع تری برای یافتن اطلاعات دقیقی که دنبالش هستند ارائه می کند. در واقع، به جای اینکه آن ها روی یک سایت کلیک کرده و صفحات مختلف را بگردند، سایت لینک ها کاربران را مستقیما به صفحات مربوطه هدایت می کند. این قابلیت باعث بهبود تجربه کاربر نسبت به نحوه جست و جو و اطلاعات مد نظر می شود.

برای صاحبان وبسایت ها، سایت لینک ها می تواند باعث بهبود نرخ کلیک شده و ترافیک سایت را به طور قابل توجهی افزایش دهد. وبسایت هایی که در سایت لینک ها به نمایش در می آیند، بیشتر به چشم می آیند. این نرخ بیشتر کلیک در سایت در عوض موجب تبدیل بازدید کنندگان به مشتریان احتمالی وبسایت می شود.

چرا سایت لینک ها مهم هستند؟

سایت لینک ها نرخ کلیک (CTR) را بهبود می بخشند

نرخ کلیک یا CTR یکی از معیارهای SEO است و درصد کاربرانی که روی یک لینک در صفحه نتایج کلیک می کنند نسبت به کاربرانی که به صفحه نتایج مراجعه کرده اند را تعیین می کند. سایت لینک ها می توانند به افزایش CTR کمک کنند.

در وهله اول، با ارائه لیستی از لینک های اضافی موجب جذب کاربر می شود. سایت لینک صفحاتی را نشان می دهد که محتوای مربوط تری به اطلاعات مد نظر کاربر در آن وجود دارد. مجموعا این قابلیت باعث می شود که کاربر گمان کند که اطلاعات مد نظرش در لینک پیشنهاد شده سایت لینک است. بدین ترتیب، بهینه سازی سایت لینک موجب افرایش قابل توجهی CTR وبسایت شما می شود. برای وبسایت هایی که چنین قابلیتی دارند، معمولا افزایش نرخ کلیک را در مجموع ترافیک وبسایت خود مشاهده می کنند.

سایت لینک ها اعتماد و اعتبار بیشتری ایجاد می کنند

سایت لینک ها می توانند اعتماد برای کاربران و همچنین اعتبار قابل توجهی برای صاحبان وبسایت ها فراهم کنند. وقتی موتورهای جست و جویی همچون گوگل و بینگ، سایت لینکی برای مخاطب نشان می دهند، به این معناست که آن لینک یا صفحه ارزش نمایش به عنوان پیشنهاد را داشته است.

به این صورت، سایت لینک ها درجه ای از اعتبار و اطمینان را به سایت ها می دهند. کاربران هنگام کلیک روی سایت لینک، تقریبا اطمینان دارند که به آنچه جست و جو کرده اند می رسند. وجود سایت لینک ها در واقع تایید کننده این است که وبسایت به خوبی توسط موتور جست و جو مثل گوگل بررسی شده و حاوی صفحاتی است که بهترین نتیجه جست و جو را برای کاربر دارد.

دست یابی به سایت لینک نیاز به ساختار لینک بندی داخلی منسجم و دقیقی دارد که موتور جست و جو بتواند ارتباط میان صفحات را بیابد و در نتیجه به نمایش بگذارد. این امر باعث می شود که وبسایت به خوبی سازمان یافته و از نظر موتور جست و جو ارزش معرفی به عنوان سایت لینک را داشته باشد.

سایت لینک ها اعتماد و اعتبار بیشتری ایجاد می کنند

لینک های سایت باعث افزایش آگاهی از برند و محصول شما می شوند

وبسایت هایی که متعلق به برند خاصی هستند، لازم است حتما از سایت لینک ها برای بهبود SEO وبسایت خود بهره بگیرند. وقتی که سایت لینک ها نمایش داده می شوند، نسبت به لیست بلند صفحات نتایج موتور جست و جو بیشتر در چشم هستند. لذا، اگر نام برند در سایت لینک دیده شود (یا نهایتا با کلیک روی آن به صفحه صاحب برند منتقل شوند) موجب شناسایی و افزایش آگاهی از برند و محصول شما می گردد.

سایت لینک ها به نوعی همانند نقشه سایت عمل می کنند. آن ها به کاربران یک نمای کلی از صفحات کلیدی و عنوان هایی از محتوای برند شما را نشان می دهند. این مورد، در واقع نمونه ای از آن چیزی است که برند شما ارائه می کند و به کاربران امکان می دهد که بیشتر درباره آن بدانند.

سایت لینک به کاربران امکان می دهد صفحات بیش تری را مرور کنند

یکی از مزایای سایت لینک ها این است که به کاربران این امکان را می دهند که سریع تر و آسان تر به صفحات بیشتری در وبسایت دسترسی پیدا کنند. بدون سایت لینک ها، کاربران تنها لیست از URL صفحات اصلی هر وبسایت را در صفحه نتایج می بینند.

با وجود نمایش سایت لینک، کاربر موتور جست و جو می تواند سریعا صفحه مد نظر خود را شناسایی و صفحات داخلی آن را نیز بررسی کند. این عمل نسبت به این که کاربر وارد صفحه اصلی وبسایت شده و به دنبال صفحه دلخواه خود بگردد بسیار بهینه تر و کاربردی تر است. برای مثال، سایت لینک می تواند به کاربران، دسته بندی ها، محصولات، خدمات یا صفحات حاوی اطلاعات و محتوا را نشان دهد.

چگونه می توان سایت لینک Google را دریافت کرد؟

با وجود اینکه گوگل مبتی بر الگوریتم خود سایت لینک ها را ایجاد می کند، با این حال بعضی موارد وجود دارد که می تواند شانس گرفتن سایت لینک را افزایش دهد.

اولین مورد این است که مطمئن شوید وبسایت شما ساختار مناسب و منطقی دارد و جست و جو در آن ساده است. همانطور که اشاره شد، ساختار لینک دهی داخلی آن باید منسجم بوده تا گوگل بتواند رابطه میان محتواها را درک کند. ساخت یک نقشه سایت XML و وارد کردن آن در Google Search Console می تواند به این امر کمک کند.

مطمئن شوید که عنوان ها و توضیحات متا کاملا یونیک و مفصل باشند. این ویژگی نیز به گوگل کمک می کند که چه سایت لینکی را نمایش دهد. نهایتا، روی تولید محتوایی با کیفیت بالا تمرکز کنید که موضوع مد نظر کاربر را به طور مفصل و دقیق توضیح دهد. هر چه محتوای شما جامع تر باشد، احتمال این که گوگل سایت شما را به عنوان سایت لینک مرتبط با جست و جو نمایش دهد بیشتر است.

چگونه می توان سایت لینک Google را دریافت کرد؟

روش های به دست آوردن سایت لینک

به طور کل، برای به دست آوردن سایت لینک موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • توضیحات متا و تگ های عنوان همه صفحات و محتواها باید بهینه باشند.
  • ساختار لینک دهی داخلی وبسایت باید منطقی و واضح باشد.
  • محتوا باید منسجم، با کیفیت و با تمرکز روی موضوع خاصی باشد.
  • امکان جابجایی میان صفحات و جست و جو در وبسایت به سادگی میسر باشد.
  • تمامی موضوعات وبسایت دارای دسته بندی موضوعی مناسب باشند و نقشه وبسایت کامل باشد.

اطمینان حاصل کنید که نام وب سایت شما منحصر به فرد است

داشتن نام وبسایت که منحصر به فرد (unique) بوده و دارای کلیدواژه مربوط به خدمات برند است، می تواند باعث افزایش شانس کسب سایت لینک شود. اما نمی توان گفت لزوما این فاکتور تعیین کننده است. در واقع فاکتورهای نام برده شده دیگر از جمله ساختار صفحات و بهینه سازی عناصر صفحه همچون عنوان ها و محتوا تعیین کننده تر هستند.

به وب سایت خود داده های ساخت یافته اضافه کنید

داده های ساخت یافته (structured data) به کدهایی اطلاق می شود که اطلاعات اضافی درباره یک وبسایت را به موتورهای جست و جو از جمله گوگل ارائه می کند. برای مثال، شمای این کد بیان کننده نویسنده، تاریخ انتشار، موضوعات عنوان و دیگر داده های متایی است که در صفحه در فرمت قابل خوانش کامپیوتری وجود دارند.

به کارگیری داده های ساخت یافته می تواند احتمال کسب سایت لینک را افزایش دهند. این داده ها به موتور جست و جو کمک می کنند که محتوای صفحه را بهتر درک کرده و صفحه ای که بیشتر به مطلب جست و جو شده مربوط است را انتخاب کند.

اطمینان حاصل کنید که ساختار وب سایت شما کاملاً شفاف است

برای کسب سایت لینک لازم است ساختار وبسایت شما شفاف باشد. در صورتی وجود ارتباط غیر منطقی میان صفحات یا عدم چینش نقشه درست، موتور جست و جو نمی تواند ارتباط میان صفحات را تشخیص داده و در نتیجه محتوای وبسایت شما به عنوان سایت لینک پیشنهاد نمی شود.

اطمینان حاصل کنید که نام وب سایت شما منحصر به فرد است

در نتایج جستجو رتبه یک را برای برند خود بدست آوردید

برای بهبود شناسایی برند خود، به کارگیری موارد گفته شده اهمیت ویژگی ای دارد. اگر رتبه یک را برای برند خود به دست بیاورید، ترافیک بیشتری وارد وبسایت شما شده و بیشتر تبدیل به مشتری می شوند. همه این موارد نیازمند ایجاد ساختاری منطقی و منسجم است که باعث نمایش وبسایت شما به عنوان سایت لینک می شود.

لینک های داخلی ایجاد کنید

لینک های داخلی صفحات مربوط به هم را در سایت به یکدیگر وصل می کنند. آن ها باعث هدایت کاربران و البته موتور جست و جو بین محتواهای مختلف موجود در وبسایت می شود. وجود لینک های داخلی به عنوان راهنما برای موتور جست و جو عمل کرده و باعث بهبود انتخاب سایت لینک توسط موتور جست و جو و نمایش آن در صفحات نتایج می گردد.

عناوین صفحه خود را بهینه کنید

عنوان های هر صفحه کلیدواژه های شما و ایده اصلی محتوا را خلاصه می کنند. این عنوان ها باید کاملا شفاف بوده و حاوی عباراتی توصیفی درباره کلیدواژه مورد جست و جو باشد. بهینه سازی این عنوان ها باعث ایجاد ساختار سلسله مراتبی میان محتواهای مختلف سایت شده و ضمن بهبود SEO، باعث معرفی آن به عنوان سایت لینک می شود.

 

 

نوشتن دیدگاه