ایندکس گوگل چیست؟ دلایل ایندکس نشدن سایت + راه حل

گرفتن جایگاه در صفحات اول گوگل غیرممکن نیست به شرطی که بر اساس قواعد و قوانین گوگل پیش بروید. گاهی اوقات با نوشتن محتواهای جذاب و بی نظیر نمی توان جایگاه گرفت. دلیل این مشکل چیست؟ یکی از مهم ترین علل بروز این مشکل مربوط به ایندکس نشدن در گوگل است. اگر با این مفهوم آشنایی ندارید، حتما این مقاله را مطالعه نمایید تا مشکل سایت خود را برطرف کنید. در ادامه به شما می گوییم که ایندکس گوگل چیست و چرا اهمیت دارد. علاوه بر آن به معرفی دلایل ایندکس نشدن و راه حل آن ها خواهیم پرداخت. برای گرفتن جایگاه در صفحات اول گوگل حتما این مقاله را تا پایان به دقت مطالعه کنید.

ایندکس گوگل چیست و چه اهمیتی دارد؟

ایندکس در لغت به معنای اطلاعات ثبت شده است. ایندکس به فرآیندی می گویند که در آن گوگل محتوای سایت را با بررسی دقیقی ذخیره سازی می کند. این اطلاعات می توانند در تعیین نتایج جست و جوی گوگل مورد استفاده قرار بگیرند. نحوه کار موتورهای جست و جوی گوگل به سادگی آنچه فکر می کنید نیست. برخی افراد انتظار دارند تنها با درج مطلب در سایت بازدیدهای نجومی بگیرند. این طرز فکر اشتباه است. وب سایت شما برای دیده شدن به ایندکس نیاز دارد.

 اگر بخواهیم به زبانی ساده بگوییم ایندکس گوگل چیست باید با چگونگی ایندکس شدن آشنا شویم. گوگل با گرفتن لینک از دارنده سایت کار خود را آغاز می کند. لینک محتوا و حتی لینک های داخلی توسط گوگل مورد بررسی قرار می گیرند. صفحات لینک شده نیز ارزیابی می شوند. یکی از مهم ترین نکاتی که گوگل در ایندکس کردن مورد توجه قرار می دهد چگالی کلمه کلیدی است. پس از بررسی کلمه کلیدی محتوا از نظر اصول سئو ارزیابی می گردد. در نهایت نیز صفحه مورد نظر شما در رتبه بندی گوگل جایگاه مشخصی کسب می کند.

 با بررسی شدن محتوا، صفحه در پایگاه ایندکس گوگل ثبت می گردد. صفحاتی که رتبه برتر ایندکس را دارند در صفحات اول گوگل نمایش داده می شوند. برای اینکه محتواهای سایت شما در جست و جوی گوگل در معرض نمایش قرار بگیرند ابتدا باید در فهرست ایندکس گوگل ثبت گردند. در غیر این صورت حتی با وجود داشتن محتوایی بی نظیر و فوق العاده نمی توانید در لیست نتایج گوگل قرار بگیرید. به عبارت دیگر دیده نمی شوید. به همین علت است که ایندکس شدن در گوگل برای دارندگان سایت اهمیت زیادی دارد.

ایندکس گوگل چیست و چه اهمیتی دارد؟

چطور ایندکس شدن سایت در گوگل را بررسی کنیم؟

پس از اینکه دانستید ایندکس گوگل چیست باید بتوانید سایت خود را از نظر قرار گرفتن در فهرست ایندکس مورد بررسی قرار دهید. پس این سوال مطرح می شود که چطور بفهمیم سایت ما در گوگل ایندکس شده است یا خیر؟ انجام این کار سخت و پیچیده نیست. باید موتورهای جست و جوی گوگل را مورد بررسی قرار دهید. در بخش جست و جوی گوگل مانند عبارت زیر نام سایت خود را بعد از کلمه Site: وارد نمایید:

Site: Mywebsite.com

عددی که زیر منوی گوگل می بینید، تعداد صفحاتی که در سایت شما در پایگاه ایندکس گوگل جای گرفته اند را نشان می دهد. اگر می خواهید ایندکس شدن صفحه و محتوای خاصی را بررسی کنید، لازم است لینک یا همان آدرس صفحه را داشته باشید. پس ازکپی کردن لینک صفحه همانند دستور بالا آن را جلوی کلمه site: قرار دهید. در صورت ایندکس بودن صفحه می توانید عدد مورد نظر را مشاهده کنید. در غیر این صورت با خطا روبرو می شوید. ارور زیر نشان دهنده ایندکس نشدن صفحه مورد نظر است.

Try google search console

چطور ایندکس شدن سایت در گوگل را بررسی کنیم؟

دلایل ایندکس نشدن سایت در گوگل

اکنون که دانستید ایندکس گوگل چیست و چگونه ایندکس بودن سایت یا صفحه را مورد بررسی قرار دهید لازم است دلایل ایندکس نشدن را نیز بدانید. این مشکل می تواند به دلایل مختلفی رخ دهد. در ادامه با شش دلیل اصلی ایندکس نشدن گوگل و راه حل آن ها آشنا خواهید شد.

  • دلیل اول _ خطای DNS

 از مهم ترین دلایل قرار نگرفتن در ایندکس گوگل خطای DNS است. Domain Name System به معنای سیستم نام دامنه است. با داشتن مشکل DNS ربات گوگل قادر نیست به دامنه اتصال پیدا کند. شرکت های هاستینگ مسئولیت میزبانی از دامنه ها را دارند. معضل خطای DNS باید به سرعت حل شود؛ چراکه ربات های گوگل ابتدا از این طریق به سایت شما دسترسی پیدا می کنند. این خطا به دو دلیل زیر اتفاق می افتد:

  1. DNS timeout
  2. DNS lookup

برای حل ارور DNS ابتدا با استفاده از ابزار URL Inspection وب سایت خود را بررسی نمایید. ابتدا وارد وبمستر تولز شوید. سپس گزینه URL Inspection را انتخاب نمایید. لینک وب سایت یا صفحه مورد نظر خود را در باکس وارد کنید. اگر لینک مورد نظر ایندکس نباشد با پیغام URL is not on google مواجه می گردید. در نهایت با کلیک کردن بر Request indexing درخواست برای گوگل ارسال می شود. در صورت مواجه شدن با خطا مجددا مراحل ذکر شده را تکرار نمایید. با دریافت پیغام indexing requested وب سایت شما توسط گوگل بازنگری می شود.

  • دلیل دوم _ خطای سرور

این مشکل ممکن است به خاطر خطای سرور رخ بدهد. در صورتی که زمان پاسخ سرور طول بکشد، با این خطا روبرو می گردید. ربات های گوگل زمان کوتاهی را برای بالا آمدن سایت منتظر می مانند. در صورتی که زمان بارگذاری طول بکشد ربات گوگل از خزیدن در سایت شما منصرف می شود. خطای سرور همانند خطای DNS نیست. در خطای اول ربات قادر نیست URL وب سایت یا صفحه مورد نظر را پیدا کند.

 در ارور سرور ربات می تواند صفحه مورد نظر را پیدا نموده و به آن وصل شود‌. با این حال به دلیل وقوع مشکل خاصی، بارگذاری صفحه مورد نظر اتفاق نمی افتد. اگر ترافیک سایت شما بالا است احتمال روبرو شدن با این خطا را خواهید داشت. در صورت وقوع چنین مشکلی باید از توانایی میزبان دامنه اطمینان حاصل فرمایید. در صورتی که میزبان نتواند ورود ترافیک بالا را مدیریت نماید، ربات گوگل صفحات را بارگذاری نخواهد کرد.

در صورت بروز این مشکل مجددا به ابزار URL Inspection نیاز پیدا می کنید. با استفاده از این ابزار می توانید بفهمید که آیا ربات های گوگل قادر به خزیدن در وب سایت شما هستند یا خیر. در صورتی که گوگل به راحتی صفحه مورد نظر شما را پیدا کند خواهید دانست که گوگل به سایت شما دسترسی دارد. اگر گوگل نتوانست لینک مورد نظر را بیابد، با خطای سرور مواجه هستید.

دلایل ایندکس نشدن سایت در گوگل

  • دلیل سوم _ خطای Robots

خطای Robots از جمله اصلی ترین علت های ایندکس نشدن است. در این ارور ربات قادر نیست فایل robots.txt را بازیابی نماید. استفاده از این فایل به منظور محدود کردن دسترسی گوگل به محتواهای مورد نظر ما است. در صورتی که محدودیتی برای محتواهای خود ندارید، به فایل robots.txt نیازی نخواهید داشت.

برای حل این مشکل از پیکربندی فایل robots.txt اطمینان حاصل کنید. اگر صفحه ای را محدود نموده اید، تنظیمات جدیدی را اعمال فرمایید. خطوط Diwallow:/ را مورد بررسی قرار دهید. اگر لینکی به خواست شما افزوده نشده است، آن را اصلاح نمایید.

  • دلیل چهارم _ خطای 404

اگر بخواهیم بگوییم گیج کننده ترین دلایل قرار نگرفتن در ایندکس گوگل چیست باید خطا 404 را معرفی  کنیم. در صورتی که لینک صفحه مورد نظر شما معتبر نباشد با این خطا روبرو می شوید. این خطا می تواند دو علت زیر را داشته باشد:

  1. خطای hard 404

خطای 404 یکی از پرتکرارترین ارورها به حساب می آید. اگر صفحات اصلی سایت شما با این خطا روبرو می شوند، به سرعت باید به رفع این ارور اقدام نمایید. این خطا به این معنا است که صفحه دیگر وجود ندارد. با کلیک کردن کاربران بر لینک مورد نظر این خطا نمایش داده می شود.

برای حل این ارور در قدم اول به سراغ صفحه مدیریت محتوا بروید. بررسی کنید که محتوا پیش نویس نبوده و منتشر شده است. باید محتوا را در این صفحه ببینید. به عبارت دیگر محتوایتان حذف نشده باشد. قدم دوم بررسی URL است. URL باید درست و عاری از هر گونه مشکل باشد. صفحه مورد نظر را در حالت www و بدون www بررسی نمایید. این کار را برای لینک های https نیز انجام دهید. اگر صفحه مورد نظر شما کار نمی کند باید آن را بر صفحه جدیدی redirect کنید.

  1. خطای soft 404

خطای soft 404 نیز دلیل مهمی برای این معضل به حساب می آید. این مشکل نرم افزاری است. اگر اعتبار صفحه به دلایل نرم افزاری از دست برود، با خطای soft 404 مواجه می شوید.

برای رفع این خطا صفحات قدیمی را با ریدایرکت 301 به صفحات مربوط redirect نمایید. دقت داشته باشید که حجم زیادی از این صفحه ها را به صفحه اصلی redirect نکنید. در صورتی که صفحه مورد نظر مشکلی ندارد ولی باز هم خطای 404 را نشان می دهد این اقدامات را انجام دهید. از کافی بودن محتوای صفحه اطمینان حاصل نمایید. دقت داشته باشید که با دیدن کد 200 صفحه نباید در حالت 404 نشان داده شود. مهم تر از همه بررسی کنید که صفحات اصلی خطای 404 را نداشته باشند.

دلایل ایندکس نشدن سایت در گوگل

  • دلیل پنجم _ خطای Access denied

Access denied   یا خطای رد شدن دسترسی از مشکلات رایجی است که می تواند رخ بدهد. در این خطا ربات مجوز لازم برای دسترسی به صفحه مورد نظر و خزیدن در سایت را ندارد. مشکلات زیر باعث به وجود آمدن خطای دسترسی می شوند:

کاربر به منظور دیدن URL باید در سایت ثبت نام کند. در این صورت ربات قادر نیست دسترسی لازم را داشته باشد.

در فایل robots.txt دسترسی محدود شده است. گاهی نیز کل سایت از طریق این فولدر بلاک می شود.

سرویس میزبان دسترسی ربات به سایت را بلاک کرده است.

به منظور حل این معضل کافی است محدودیت ربات گوگل را رفع کنید. فولدر robots.txt را نگاه کنید و در صورت لزوم محدودیت ها را از میان بردارید. نیاز به ثبت نام برای مشاهده صفحات را لغو نمایید. بررسی URR Inspection را فراموش نکنید.

  • دلیل ششم _ خطای Not followed

ارور Not followed نیز خطای مهمی در این خصوص است. در صورتی که نتوان محتوا و لینک مورد نظر را مشاهده نمود، ربات توانایی خزیدن و در نتیجه ایندکس کردن را نخواهد داشت. صفحه مورد نظر می تواند با خطاهای زیر روبرو گردد:

  1. JavaScript
  2. Cookies
  3. Session IDs
  4. Frames
  5. DHTML
  6. Flash

این خطا می تواند عامل اصلی ایندکس نشدن وب سایت شما باشد. به همین علت به سرعت به سراغ عوامل اصلی بروید. عامل به وجود آورنده خطا را به دقت رفع نمایید. در صورتی که مشکل مربوط به ریدایرکت شدن باشد باید اقدامات زیر را به منظور حل معضل انجام دهید:

  1. زنجیرهای مربوط به redirect را بررسی کنید. جهش بالا امکان فعالیت صحیح ربات را از بین می برد.
  2. در صورت نیاز می توانید معماری سایت را بررسی نموده و اصلاح کنید.
  3. URL هایی که ریدایرکت فرموده اید را به هیچ وجه در نقشه سایت نگذارید. در وب سایت مپ فقط آخرین URL را درج کنید.

در این مقاله به بررسی موضوع مهمی برای موفقیت در مدیریت وب سایت پرداختیم. گفتیم که ایندکس گوگل چیست. با دلیل اهمیت و تاثیر آن بر سایت آشنا شدیم. در نهایت نیز به معرفی خطاهای مربوط به ایندکس و راه حل های سریع برای رفع آن ها پرداختیم. اگر وب سایت شما علیرغم تولید محتوای جذاب نمی تواند نتیجه مورد نظر را بگیرد، حتما مقاله را مجددا با دقت مطالعه نمایید. با استفاده از اطلاعات درج شده در این صفحه مشکل وب سایت خود را رفع کنید. شما می توانید اطلاعات خود را برای داشتن وب سایتی حرفه ای و گرفتن بازدیدهای عالی با مطالعه سایر مقالات سایت افزایش دهید.

 

نوشتن دیدگاه