بازار کار و درآمد سئوکار در ایران چقدر است؟

بسیاری از افرادی که به حوزه سئو علاقه دارند، می‌پرسند که درآمد حاصل از آن چقدر است؟ آیا با درآمد بهینه‌سازی سایت‌ها در ایران می‌توان یک زندگی راحت و بدون دغدغه مالی داشت؟ تا چه میزان امکان افزایش حقوق در این شغل وجود دارد؟ روش‌های کسب پول از این حرفه کدام است؟ در این مطلب از اصفهان سئو به بررسی بازار کار و درآمد سئوکار در ایران می‌پردازیم. یکی از مهمترین فاکتورها در هنگام انتخاب مشاغل گوناگون میزان حقوق ماهیانه است. بنابراین به شما توصیه می‌کنیم که پیش از قدم گذاشتن در راه یادگیری SEO پاسخ پرسش‌های مطرح شده در بالا را بیابید. برای این منظور ما را تا انتهای این مقاله از سئو اصفهان همراهی کنید.

مشکلات بازار کار سئو در ایران

بسیاری از شرکت‌هایی که در زمینه بهینه‌سازی وب‌سایت‌ها سابقه‌ای طولانی دارند، در گذشته روی استارتاپ‌ها کار می‌کردند. به دلیل کمبود نیروی متخصص در استارتاپ‌ها و شرکت‌های جدید، آن‌ها مجبور به همکاری با شرکت‌های فعال در زمینه SEO بودند. اما امروزه نوع پروژه‌ها، تعداد و حتی درآمد SEO به طور کلی تغییر کرده است. استارتاپ‌ها و پروژه‌های بزرگ به دلیل بهره‌مندی از افراد متخصص در زمینه بهینه‌سازی سایت دیگر تمایلی به برون سپاری پروژه‌های خود ندارند. در واقع این مراکز ترجیح می‌دهند که خود کارشناس SEO استخدام کرده و تیم داخلی داشته باشند.

در حال حاضر پروژه‌های این رشته در حال کوچک شدن است؛ بنابراین گاهی اوقات فرد متخصص ناچار به گرفتن پروژه‌های زیاد با مبالغ کم است. این موضوع به معنی کار زیاد و پول کم است که برای اکثر افراد به‌صرفه نیست. همچنین بهینه‌سازی سایت پروسه‌ای دائمی و تکراری است. بنابراین زمان طولانی و نیاز به نظارت دائمی را می‌توان از سختی‌های اصلی این شغل دانست.

مشکلات بازار کار سئو در ایران

سئوکارها علاوه بر اینکه باید بر جنبه‌های مختلف بهینه‌سازی سایت مسلط باشند، باید با طراحی سایت، تولید محتوا، کار با ابزارهای گرافیکی و بسیاری موارد دیگر آشنایی نسبی داشته باشند. کسب دانش و تجربه نسبی در این موارد به هزینه و زمان زیادی نیاز دارد. یکی دیگر از مشکلات کارشناسان این حوزه نحوه تعاملشان با کارفرمایان است. اطلاعات عمومی کارفرمایان در این حوزه همانقدر که مفید است، همان اندازه هم مخرب است. صاحبین کسب‌وکارها به دلیل داشتن آگاهی سطحی در رشته SEO گاها اصرار بر اعمال نظرات خود در پروژه دارند و این موضوع می‌تواند روی کار تاثیر بگذارد. امروزه در ایران خدمات پشتیبانی در قالب پروژه‌های بهینه‌سازی سایت صورت می‌گیرد و این دو حوزه از یکدیگر جدا در نظر گرفته نمی‌شوند. این اقدام برای سئوکاران مشکل ساز خواهد شد، زیرا پیاده‌سازی قواعد SEO روی سایت به اندازه کافی زمان بر هستند.

در آمد بازار کار سئو در ایران

مسلما می‌دانید که بازار کار و درآمد سئوکار در ایران و سایر کشورها برای تمام افراد فعال در این شغل یکسان نیست. در واقع حقوق ماهیانه این افراد به عوامل متعددی مانند میزان مهارت، نوع شرکت و روش کار آن‌ها بستگی دارد. در ادامه مقدار حقوق متخصص SEO در روش‌های مختلف کاری را بررسی کرده‌ایم.

  • حقوق کارمندی متخصص SEO

کارمندی یک روش ساده و با امنیت شغلی مناسب برای افرادی است که در حوزه بهینه‌سازی وب‌سایت فعالیت می‌کنند. در این روش افراد بعد از کسب دانش و مهارت‌های لازم در شرکت یا کسب‌وکاری استخدام شده و کارهای مربوط به SEO را انجام می‌دهد. نوع شرکت یکی از عوامل تاثیرگذار بر میزان درآمد متخصص سئو در این روش است؛ اما به طور متوسط حقوق ماهیانه چنین اشخاصی در یک محدوده مشخص قرار می‌گیرد.

با بررسی آگهی‌های استخدام کارشناس SEO متوجه خواهید شد که میزان حقوق در نظر گرفته شده اکثر شرکت‌ها بین 8 تا 9 میلیون تومان در ماه است. البته کارشناسانی که به صورت کارمندی در زمینه بهینه‌سازی وب‌سایت‌ها فعالیت دارند، از بیمه پایه و برخی مزایای دیگر نیز بهره‌مند می‌شوند. مزایای دیگر مدنظر شرکت نیز به افزایش دریافتی نهایی این متخصصان کمک می‌کند.

در آمد بازار کار سئو در ایران

  • درآمد سئوکاران دورکار یا فریلنسر

متخصصین SEO می‌توانند به صورت دورکار یا فریلنسر نیز درآمد کسب کنند. در این روش نیازی به حضور فیزیکی فرد در شرکت یا محل کار نیست، بلکه می‌تواند در خانه یا هر مکان دیگری وظایف کاری خود را انجام دهد. سئوکار در این روش آزادی عمل بیشتری داشته و می‌تواند هر ساعتی از شبانه‌روز روی پروژه خود کار کند. همچنین عدم وجود محدودیت در درآمد را می‌توان یکی دیگر از مزایای فریلنسری به شمار آورد. زیرا حقوق ماهیانه یک متخصص SEO فریلنسر به طور مستقیم به میزان فعالیت او مرتبط است. علاوه بر این، امکان کار با چند شرکت مختلف به صورت همزمان نیز میسر است. بر اساس گزارش تریبون، درآمد سئوکاران فریلنسر در حال حاضر به ازای هر پروژه مبلغی حدود 2 میلیون و 700 هزار تومان است. در صورتی که فرد 2 تا 4 پروژه در دست داشته باشد، می‌تواند در هر ماه درآمدی بین 5200000 تومان تا 10800000 تومان به صورت میانگین کسب کنید.

  • درآمد دلاری متخصص سئو

درآمد سئو در این روش بیشتر از سایر روش‌ها است، اما فرد باید مهارت‌های بیشتری نیز داشته باشد. اگر متخصص SEO ماهری باشید‌، ‌می‌توانید به راحتی با سایت‌های خارجی نیز کار کنید. حقوق حاصل از این روش به عوامل مختلفی مانند نوع سایت یا آژانس، تخصص فرد، حجم کار و سایر موارد این چنینی وابسته است و نمی‌توان بازه دقیقی برای آن مشخص کرد. در کل با توجه به ارزش دلار در کشور ما، درآمد دلاری یک سئوکار مقدار قابل توجهی است.

مقایسه در آمد بازار کار سئو ایران و جاهای دیگر دنیا

سئو چه در ایران و چه در خارج از کشور یکی از پرتقاضاترین بازارها را دارد، اما بازار کار و درآمد سئوکار در ایران با کشورهای دیگر متفاوت است. در واقع متخصص SEO در سایر کشورها می‌تواند پول بیشتری نسبت به ایران به دست آورد. به همین دلیل بسیاری از سئوکاران با تسلط بر زبان انگلیسی به فکر مهاجرت به کشورهای دیگر یا بهینه‌سازی وب‌سایت‌های خارجی از داخل کشور هستند.

مقایسه در آمد بازار کار سئو ایران و جاهای دیگر دنیا

میزان حقوق سالیانه یک کارشناس SEO در برخی از کشورهای محبوب در این زمینه عبارتند از:

  • استرالیا: 84256 دلار.
  • کانادا: 68640 دلار.
  • چین: 142494 ین.
  • فرانسه: 46654 دلار.
  • آلمان: 53709 دلار.
  • ایتالیا: 42689 یورو.
  • ژاپن: 568251 ین.
  • روسیه: 673378 روبل.
  • ایالات متحده آمریکا: 62036 دلار.

برای مثال میانگین حقوق یک کارشناس بهینه‌سازی وب‌سایت در کانادا تقریبا به حقوق مدیر دیجیتال مارکتینگ نزدیک است. با توجه به این اطلاعات، بهترین کشورها برای مهاجرت کارشناسان فعال در زمینه SEO به ترتیب شامل استرالیا، آمریکا، کانادا، آلمان، هلند، انگلیس، اسپانیا و هند هستند.

 

 

نوشتن دیدگاه