استراتژی سئو

برای انجام هر فعالیتی به ویژه فعالیت حساس و طولانی مدتی مانند بهینه سازی وب‌سایت‌ها، داشتن استراتژی بسیار مهم است. به همین دلیل استراتژی سئو (SEO Strategy) یکی از مهمترین مباحثی است که در همه دوره‌ها و مطالب آموزشی SEO به آن اشاره می‌شود. در واقع می‌توان گفت که هیچ کس بر ضرورت آن شک ندارد. اما سوال این است که منظور از تدوین استراتژی برای سئو چیست و چگونه می‌توان آن را انجام داد؟ بهترین راهبرد برای بهینه‌سازی یک کسب‌وکار اینترنتی کدام است؟ در این مطلب از اصفهان سئو به این پرسش‌ها پاسخ خواهیم داد. همچنین به شما خواهیم گفت که در دوره‌های آموزشی استراتژی SEO چه سرفصل‌هایی آموزش داده خواهد شد. پس با ما همراه باشید.

استراتژی سئو چیست

تدوین SEO Strategy به شما کمک خواهد کرد که از مسیر محتوای خود خارج نشده و روی یک موضوع تمرکز داشته باشید. محتوایی که در یک مسیر حرکت ثابت و درست باشد، تاثیر بالاتری روی مخاطب خود می‌گذارد. در واقع مراحل و بخش‌های مختلف سئوی سایت با لحاظ کردن راهبردی مشخص به گونه‌ای سازماندهی می‌شوند که شانس رتبه گرفتن در نتایج گوگل را بالا ببرند.

به طور قطع همه وبمسترها به منظور افزایش ترافیک و به دنبال آن افزایش فروش سایت از اصول و قوانین SEO استفاده می‌کنند. اما این یک هدف کلی است که برای دستیابی به آن باید اهداف مشخص و قابل اندازه‌گیری تعیین نمایید. برای مثال شما باید کلمات کلیدی حوزه فعالیت خود، جایگاه در نظر گرفته شده برای هر کدام و میزان ورودی تخمینی از هر یک را مشخص سازید. این فعالیت باعث می‌گردد که با گذشت زمان مسیر ثابتی داشته و گمراه نشوید. علاوه بر این، راهبردهای تعیین شده امکان سنجش عملکرد سئوی سایت را نیز فراهم می‌آورند.

به یاد داشته باشید که بهینه‌سازی وب‌سایت و کسب جایگاه برتر در نتایج جستجوی گوگل پروسه‌ای طولانی است و رسیدن به آن چالش‌های خاص خود را دارد. در واقع بدون داشتن راهکارهای مشخص، دستیابی به موفقیت در SEO اندکی دور از ذهن است. با تدوین یک استراتژی درست برای سئو، به جای عمل بر اساس ذهنیات، بر طبق نیازهای مخاطبان و جستجوهای آن‌ها پیش خواهید رفت. این امر باعث می‌شود که سایت زودتر به نتیجه مطلوب رسیده و شما بتوانید عملکرد آن را به طور مرتب زیر نظر داشته باشید. شما می‌توانید در هر مرحله نتایج حاصل را با اهداف تعیین شده در استراتژی SEO مقایسه کرده و عملکرد خود را ارزیابی کنید.

استراتژی سئو چیست

تدوین استراتژی سئو

در هنگام تدوین استراتژی سئو باید نگاهی بلندمدت به پروسه بهینه‌سازی وب‌سایت داشته باشید. همچنین شما باید اهداف نهایی خود را از همان شروع کار تعیین کنید و سپس به طراحی مسیر مورد نیاز برای دستیابی به این اهداف بپردازید. در این بخش فرایند SEO Strategy را به صورت مرحله به مرحله شرح داده‌ایم.

  • تعیین اهداف نهایی

پیش از شروع هر پروژه بهینه‌سازی وب‌سایتی تعیین هدف بسیار مهم و حیاتی است. این کار به شما کمک می‌کند که بتوانید در طول پروژه عملکرد خود را ارزیابی نمایید. بنابراین باید اهدافی قابل اندازه‌گیری را تعیین کنید. برای مثال این اهداف می‌تواند افزایش ترافیک ورودی سایت، افزایش فروش یا افزایش ورودی بخش خاصی از مشتریان باشد.

  • تحلیل و بررسی رقبا

مهمترین بخش فرایند تدوین راهبرد سئو را می‌توان آنالیز رقبا دانست. با انجام این عمل می‌توانید میزان رقابت در حوزه کاری خود را فهمیده و یک برآورد کلی نسبت به حجم کارهای مورد نیاز خود به دست آورید. شما باید رتبه رقبا در کلمات کلیدی مختلف، نظرات مخاطبان رقبا، استراتژی وبلاگ و بک لینک‌های آن‌ها را بررسی کنید. سپس از این اطلاعات برای تدوین یک راهبرد کارآمد کمک بگیرید.

  • تحقیق کامل و جامع کلمات کلیدی

یکی از اقدامات مهم و ضروری برای هر پروژه سئویی تحقیق کلمات کلیدی است. شما باید برای هر صفحه از وب‌سایت خود یک یا چند کلمه کلیدی زیاد جستجو شده را هدف قرار دهید. این در حالی است که حتی برخی کسب‌وکارهای اینترنتی بزرگ نیز این موضوع را فراموش کرده و بدون هدف اقدام به تولید محتوا می‌کنند. این وب‌سایت‌ها گاهی اوقات هیچ کلمه کلیدی را هدف نمی‌گیرند و گاهی یک واژه را در چند صفحه هدف قرار می‌دهند. این امر باعث بروز مشکلاتی مانند کنیبالیزیشن خواهد شد. اما اگر از ابتدا برای سایت خود استراتژی سئو در نظر بگیرید، با چنین مشکلاتی روبرو نمی شوید.

تدوین استراتژی سئو

  • تشکیل خوشه های موضوعی

یکی از بهترین راهکارها برای برنامه‌ریزی استراتژی محتوای سئو استفاده از خوشه‌های موضوعی است. در این روش باید یک مقاله بلند و جامع درباره یک موضوع جامع را در سایت قرار داده و در آن یک کلمه کلیدی کلی را هدف بگیرید. به این نوع مقاله محتوای ستونی یا پیلار گفته می‌شود. در این متن باید به شرح کامل موضوع به همراه موضوعات فرعی حول آن بپردازید. همچنین شما باید برای هر یک از موضوعات فرعی نیز یک مقاله کامل بنویسید. مقالات فرعی باید حجم کمتری نسبت به محتوای پیلار داشته باشند و در آن‌ها کلمات کلیدی طولانی (Long Tail Keywords) را هدف قرار دهید. به این مقالات کوتاه‌تر، مقالات خوشه‌ای یا کلاستر می‌گویند.

لازم به لینک‌دهی از محتوای پیلار به هر کدام از مقالات کلاستر است. همچنین شما باید از همه مقالات کلاستر نیز به مقاله پیلار متناظر آن‌ها لینک بدهید. با انجام این کارها همه کلمات کلیدی گسترده و لانگ تیل حول یک موضوع را هدف قرار داده و لینک‌سازی قوی بین آن‌ها به وجود آورده‌اید.

  • مطابقت دادن محتوا با نیاز کاربران

تشخیص نیاز و خواسته کاربران از جستجوی یک عبارت کاری است که نقش مهمی در تعیین یک استراتژی صحیح برای سئو بازی می‌کند. زیرا گوگل همواره سعی دارد که مرتبط‌ترین محتوا به عبارت جستجو شده توسط کاربر را به او نشان دهد. برای این منظور هوش مصنوعی گوگل عبارات مختلف را بر پایه سطوح مختلف قیف فروش دسته‌بندی کرده و برای هر یک محتواهای مرتبط را به نمایش می‌گذارد.

بنابراین شما باید تعیین کنید که هر کلمه کلیدی مورد هدفتان در کدام سطح از قیف فروش جستجو می‌شود. سپس باید محتوایی برای آن کلمه کلیدی و مطابق با همان مرحله قیف تهیه بفرمایید. برای مثال کاربرانی که در مراحل اولیه قیف فروش هستند، نیاز به آگاهی درباره موضوع داشته و کلمات کلیدی جامع‌تر را جستجو می‌نمایند. اما کاربران در آستانه خرید مطمئنا درباره مدل‌های مختلف محصول یا برندهای آن‌ها تحقیق خواهند کرد. در واقع برای کلمات کلیدی گسترده باید اطلاعات کلی و برای کلمات کلیدی لانگ تیل باید اطلاعات دقیق هر محصول و قیمت آن را به مخاطب داد.

تدوین استراتژی سئو

بهترین استراتژی سئو

برای یک وب‌سایت فروشگاهی باید نگاه ویژه‌ای داشته باشید و استراتژی خاصی برای آن در نظر بگیرید. SEOStrategy سایت‌های فروشگاهی یکی از بهترین راهبردهای تدوین شده در اصفهان سئو است. جالب است، بدانید که راه‌های توسعه سایت‌های فروشگاهی با سایر سایت‌ها متفاوت و موفقیت در آن‌ها اندکی دشوارتر است. از آنجایی که در این سایت‌ها تعداد صفحات زیاد است، باید مجموعه‌های درست، متا دیسکریپشن و متن خوب را برای استراتژی آن در نظر بگیرید.

همچنین به منظور شناسایی صفحات ناتوان در جذب مشتری باید به تجزیه و تحلیل حرفه‌ای آن‌ها بپردازید. در این کسب‌وکارهای اینترنتی لینک کردن صفحات مرتبط با یکدیگر نیز بسیار مهم است. زیرا شما نیاز دارید که تعداد زیادی از محصولات را به وب‌سایت خود اضافه کنید. این امر با توجه به تعداد زیاد مجموعه‌ها و زیرمجموعه‌ها کار دشواری است.

ارسال نظرات کاربران برای محصولات فروشگاه اینترنتی نیز نقش موثری در بهینه‌سازی آن دارد. اعتماد به فروشنده و مشاهده بازخورد مشتریان درباره محصولات مختلف از جمله مهمترین ویژگی‌های استراتژی SEO کسب‌وکارهای آنلاین محسوب می‌شود. البته پس از بهینه‌سازی داخلی چنین وب‌سایت‌هایی ساخت لینک خارجی نیز برای آن‌ها بسیار مهم است.

بهترین استراتژی سئو

دوره استراتژی سئو شامل چه سرفصل هایی است

در دوره آموزش استراتژی سئو تنها نگاه به یادگیری تکنیک و ترفند نیست؛ بلکه مفاهیم و قوانین به صورت اصولی و عمیق به دانشجویان آموزش داده خواهد شد. همچنین در این دوره سعی می‌گردد که با اجرای این اصول در پروژه‌های عملی و ارائه مثال‌های متعدد، دانش به دست آمده در این زمینه را به یک مهارت کاربردی تبدیل کنند. مباحثی که در این دوره آموزشی اصفهان سئو به شرح آن‌ها پرداخته می‌شود، عبارتند از:

  • SEO مهمتر از تکنیک: دانشجویان اهمیت استراتژی را درک کرده و متوجه خواهند شد که چرا خلق تجربه از تولید محتوا مهمتر است؟
  • منظور از استراتژی دقیقا چیست: در این دوره با مفاهیم Strategy آشنا شده و از تکنیک STP در طراحی آن استفاده خواهید کرد.
  • تحقیق کلمات کلیدی: چگونگی شناسایی کلمات کلیدی هدف با استفاده از ابزارهای آنلاین به شما آموزش داده می‌شود.
  • درک منظور کاربر از جستجو: با گذراندن دوره تدوین SEO Strategy می‌توانید عبارات را بر اساس ماهیت کلمات و هدف کاربر از جستجو دسته‌بندی کنید.
  • طراحی پازل محتوا: با انواع صفحات هدف در سایت آشنا شده و ساختار درست را متناسب با ماهیت کلمه کلیدی انتخاب خواهید کرد.
  • معماری محتوای صفحه: شیوه تعیین چیدمان مناسب برای ارائه محتوا برای هر صفحه متناسب با ماهیت کلمه و هدف کاربر آموزش داده می‌شود.
  • طراحی نقشه راه: شما می‌توانید فعالیت‌های خود را متناسب با پازل و معماری محتوا برای یک دوره یکساله برنامه‌ریزی کنید.
  • اجرای عملی یک پروژه واقعی: مفاهیم و تکنیک‌های آموخته شده را روی یک پروژه واقعی به صورت عملی اجرا می‌کنید.

با سپری کردن این دوره می‌توانید به صورت عمیق شیوه تدوین راهبرد سئو را یاد گرفته و با اطمینان آموخته‌های خود را روی پروژه‌های واقعی پیاده‌سازی کنید.

 

 

نوشتن دیدگاه