e-commerce-seo

راه‌اندازی یک وب‌سایت، به منزله شروع یک داستان پرماجرا در دنیای تجارت آنلاین محسوب می‌شود. در واقع بعد از را‌اندازی یک سایت، باید کاری کنید که نام شما بر سر زبان‌ها بیفتد. اینجاست که باید به منظور جذب مشتریان بیشتر، از قوانین سئو کمک بگیرید. سوال این است که چطور باید با استفاده از سئو سایت فروشگاهی، به سمت افزایش فروش گام برداشت؟ برای یافتن پاسخ این پرسش، در این مقاله از اصفهان سئو با ما همراه باشید.

سئو سایت فروشگاه چیست؟

سئوی فروشگاهی یا E-Commerce SEO به مجموعه‌ای از اقدامات گفته می‌شود که برای بهینه‌سازی وب‌سایت یک کسب‌وکار اینترنتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این فعالیت‌ها موجب بهبود رتبه website در میان موتورهای جستجو، افزایش بازدید و در نهایت افزایش فروش کسب‌وکار می‌گردند.

سئو سایت فروشگاهی

مراحل سئو سایت فروشگاهی

در این بخش 10 مرحله و استراتژی مورد نیاز برای بهینه‌سازی وب‌سایت‌های فروشگاهی شرح داده شده است.

استراتژی سئو فروشگاهی

برای انجام هر کاری نیاز به استراتژی مناسب است، زیرا در غیر این صورت انگار در تاریکی حرکت می کنید. اگر برای بهینه‌سازی فروشگاه اینترنتی برنامه‌ای نداشته باشید، شکست خورده و ناامید خواهید شد. به نظر شما چرا سئو آنلاین شاپ‌ها مهم است؟ به این دلیل که:

  • 44 درصد از مردم دنیا برای خرید آنلاین، کالای مورد نظر خود را در گوگل سرچ می‌کنند.
  • 75 درصد کاربران تنها صفحه اول نتایج گوگل را بررسی می‌کنند.
  • دوسوم کلیک‌های صورت گرفته از سوی کاربران به نتایج اول تا پنجم اختصاص دارد.
  • حداقل 43 درصد ترافیک فروشگاه‌های اینترنتی از سمت گوگل می‌آید.
  • 14.6 درصد لیدهای ناشی از انجام اصول و قواعد سئو، به خریدار تبدیل می‌شوند.

با توجه به این موارد با قاطعیت می‌توان گفت که پیش از شروع بهینه‌سازی یک وب‌سایت، انتخاب استراتژی مناسب بسیار مهم است.

انتخاب یک هاست مناسب

اولین و شاید مهمترین فعالیتی که برای سئو سایت فروشگاهی باید انجام دهید، انتخاب سرور یا هاست متناسب با نیازهای کسب‌وکار است. به یاد داشته باشید که هاست با سرعت و عملکرد website رابطه مستقیم دارد. در واقع نوع سرور هم روی SEO و هم روی تجربه کاربری تاثیرگذار است.
4 نوع هاست اشتراکی، اختصاصی، VPS و هاست ابری در بازار موجود است که از آن‌ها برای نگهداری محتویات وب سایت استفاده می‌شود. اگر تازه وب سایت خود را راه انداخته‌اید، بهتر است هاست اشتراکی بخرید، چرا که ارزان‌ترین گزینه است. همچنین خوب است بدانید که سرور اختصاصی قیمت بسیار بالایی دارد. در هنگام خرید این نوع هاست، دقت داشته باشید که نگهداری آن نیاز به دانش فنی دارد. به طور کلی در انتخاب هاست، توجه به نکات زیر الزامی است:

  • سرعت
  • پردازنده و رم
  • امنیت
  • سازگاری با CMS
  • پهنای باند
  • پشتیبانی: تیم پشتیبانی به شما کمک خواهد کرد که کارتان در ابتدای راه نخوابد.
  • امکان ارتقا: این گزینه بسیار مهم است. زیرا هنگامی که آنلاین شاپ شما بزرگ‌تر شود، به منابع بیشتری نیاز خواهید داشت.

انتخاب قالب قدمی مهم

انتخاب قالب مناسب هم در سرعت سایت و هم در تجربه کاربری تاثیر می‌گذارد. قالب در واقع همان دکوراسیون سایت فروشگاهی است و برای سئو سایت فروشگاهی بسیار اهمیت دارد. در هنگام انتخاب قالب علاوه بر زیبایی، به فاکتورهای دیگری نیز باید توجه کنید. برای مثال هر چقدر قالب سنگین‌تر و حاوی کدهای بیشتری باشد، سرعت سایت کمتر می‌شود. همچنین در هنگام خرید قالب توجه داشته باشید که باید در آن، امکان ساخت صفحات مختلف برای محصولات و دسته‌بندی‌های متعدد فراهم باشد. درنتیجه قالبی بخرید که به خوبی بهینه‌سازی شده و سریع و سبک باشد.

سئو سایت فروشگاهی

اهمیت انتخاب نام دامنه

برای نام وب‌سایت خود حتما از کلمات انگلیسی استفاده کرده و از به کارگیری سمبل‌ها و علائمی مانند خط فاصله و علامت سوال پرهیز کنید. همچنین در خصوص انتخاب پسوند دامنه به یاد داشته باشید که پلتفرم‌هایی نظیر گوگل ادز، ایران را تحریم کرده‌اند. بنابراین انتخاب پسوند ir برای آنلاین شاپ‌ها منطقی نیست.

تحقیق کلمات کلیدی

کلمه کلیدی در واقع عبارتی است که محتوای یک صفحه خاص در سایت را توصیف می‌کند. این عبارت توسط کاربران جستجو شده و شما به عنوان صاحب کسب‌وکارهای اینترنتی می‌خواهید در نتایج مرتبط با آن دیده شوید. به پروسه پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب و مرتبط با حوزه تخصصی یک وب سایت، تحقیق کلمات کلیدی می‌گویند. ابزارهای مختلفی برای انجام این کار وجود دارند:

  • Moz Keyword Explorer
  • Google Keyword Planner
  • SEMrush
  • KWfinder
  • Keywordtool

همچنین می‌توانید برای یافتن کلمات کلیدی خود از موتور جستجوی گوگل کمک بگیرید. یکی از قابلیت‌های گوگل Autofill نام دارد که عبارت مورد جستجوی کاربر را تکمیل کرده و پیشنهاداتی را به او ارائه می‌دهد. همچنین پس از انجام سرچ می‌توانید عبارت‌های مرتبط درج شده در انتهای صفحه نتایج گوگل را نیز مشاهده کنید.

در تحقیق کلمات کلیدی دو فاکتور حجم جستجو و میزان رقابت مهم هستند. هر چقدر حجم جستجو بالاتر باشد، ترافیک بیشتری به سمت سایت سرازیر می‌شود، اما رقابت و گرفتن رتبه نیز سخت‌تر است. از طرفی حجم جستجوی کم نیز همیشه به معنای بد بودن آن نیست. همچنین در این زمینه نیت پشت سرچ کاربران نیز مهم است. برای مثال فردی را که عبارت بهترین کرم‌های صورت را جستجو کرده، باید به سمت پست‌های بلاگ هدایت کرد. در این بخش با ارائه راهنمایی‌های لازم می‌توان اعتماد او را جلب کرده و کم‌کم به مشتری تبدیل کرد. اما شخصی که عبارت خرید کرم صورت نیوا را سرچ می‌کند، تصمیم خود را گرفته و باید او را مستقیما به صفحه محصول برد. در پایان تحقیق خود اینکه «چه عبارت‌هایی را باید هدف بگیرید» و «چه چیزی باید ارائه دهید» را مشخص کنید.

برید کرامب و مزایای آن

یکی از مراحل مهم سئو سایت فروشگاهی برید کرامب است که نباید آن را از یاد برد. برید کرامب درواقع مسیری که کاربر در سایت طی کرده تا به صفحه کنونی برسد را به او نشان می‌دهد. این قابلیت علاوه بر اینکه به مخاطب موقعیت او را در سایت یادآوری می‌کند، ساختار وب سایت را نیز به گوگل نشان می‌دهد. برای مثال کاربر در صورت عدم تمایل به خرید یک محصول می‌تواند به دسته‌بندی مربوطه رفته و محصول دیگری را انتخاب کند.

سئو سایت فروشگاهی

صفحه یک محصول

به یاد داشته باشید که همه اطلاعات ارائه شده در سایت باید به راحتی در دسترس باشند. برای مثال ساماندهی وب سایت باید به گونه‌ای باشد که کاربر تنها با چند کلیک بتواند صفحه محصول مورد نظر خود را پیدا کرده و مراحل خرید را انجام دهد.
در واقع بازدیدکننده حاضر در صفحه اصلی سایت، باید به سمت دسته‌بندی‌های مورد نظر خود هدایت شده و از طریق دسته‌بندی‌های فرعی و فیلترهای موجود، کالای دلخواه را متناسب با قیمت و نیازهایش بیابد. ساختار وب‌سایت نباید به صورتی باشد که بازدیدکننده برای رسیدن به کالای خود نیاز به طی کردن چندین دسته‌بندی داشته باشد.

صفحه یک مجموعه محصول

برای سئو سایت فروشگاهی یکی از بهترین اقدامات، استفاده از دسته‌بندی‌ها یا برچسب‌ها است. این صفحات به منظور تعامل بهتر و سریع‌تر کاربر با وب سایت ایجاد می‌شوند. برای سئو صفحه یک مجموعه محصول، محتوای مفید برای آن تولید کنید. در این صفحات به سوالاتی پاسخ دهید که به کاربران در تصمیم‌گیری برای خرید کمک می‌نماید. همچنین بهتر است که به طور خلاصه به پرسش‌ها پاسخ داده و زیاد ننویسید.
در صفحات دسته‌بندی محصولات، از لینک سازی داخلی استفاده کنید. شما می‌توانید از منوی سایت، صفحات محصولات مختلف و مقالات مرتبط لینک بگیرید. کلمات کلیدی Long tail برای نامگذاری صفحات دسته‌بندی‌ مناسب هستند. همچنین در این قسمت‌ها بهتر است که نظرات کاربران و ستون فیلترها را نیز اضافه کنید.

سئو داخلی

در سئو داخلی، بهینه‌سازی صفحات دسته‌بندی محصولات و صفحات خود آن‌ها حائز اهمیت است. شما باید بتوانید در صفحه هر محصول به کاربر نشان دهید که کالای مورد نظر چه کمکی به او خواهد کرد و چه تاثیری بر تسهیل زندگی او دارد. بنابراین باید علاوه بر اینکه کلمات کلیدی را در متن می‌آورید، او را با متن خود ترغیب به خرید کنید.
در صفحه محصول، متن‌های کوتاه نگذارید. همچنین توضیحات طولانی درباره سازنده یا تامین‌کننده هم به درد مشتری نمی‌خورد. بهتر است که توضیح هر محصول، منحصربه‌فرد و همراه با جزئیات مهم باشد. این امر موجب بهبود رتبه صفحه محصول خواهد شد. لینک سازی داخلی و خارجی نیز برای صفحات محصول و دسته‌بندی‌ها مفید است. با کمک لینک‌ها، ربات‌های گوگل راحت‌تر در وب سایت چرخیده و کاربران نیز آسان‌تر در میان صفحات جابجا می‌شوند. البته در این خصوص نباید زیاده‌روی کرد.
برای تصاویر موجود در وب‌سایت نیز با استفاده از تگ ALT توضیحات بنویسید. این امر به خزنده‌های گوگل کمک می‌کند که موضوع تصاویر را بهتر درک کنند. عنوان و توضیحات متای نوشته شده در صفحات مختلف نیز به منزله ویترین وب سایت شما به حساب می‌آیند که در نتایج گوگل نشان داده می‌شوند. عنوان باید کوتاه، جذاب و ترغیب کننده باشد. همچنین صفحه‌های محصول، نام و مدل محصول هدینگ H1 می‌گیرند، اما سایر بخش‌های مهم در متن و توضیحات از نوع H2 هستند.

سئو سایت فروشگاهی

سئو خارجی

سئو خارجی به اقداماتی می‌گویند که با هدف بهبود رتبه وب سایت در خارج از آن انجام می‌شوند. در این زمینه 2 پارامتر محتوا و لینک‌ها برای گوگل اهمیت دارند. در واقع در سئوی خارجی تمرکز روی به دست آوردن لینک‌ها به خصوص از وب‌سایت‌هایی با اعتبار دامنه بالا است. هر چقدر اعتبار دامنه پذیرنده بالاتر باشد، تاثیر مثبت‌تری روی رتبه فروشگاه آنلاین می‌گذارد. همچنین این امر موجب افزایش ترافیک سایت شما نیز می‌شود. روش‌های زیادی برای گرفتن بک‌لینک وجود دارد:

  • انتشار پست مهمان در وب‌سایت‌های مرتبط با حوزه کاری خودتان
  • همکاری با اینفلوئنسرها و لینک دادن آن‌ها در پست‌های بلاگشان
  • انتشار رپورتاژ آگهی در خبرگزاری‌های معتبر یا سایر وب‌سایت‌ها
  • شرکت در کمپین‌های روابط عمومی

اگر مالک یک سایت فروشگاهی هستید یا به تازگی قصد راه‌اندازی آن را دارید، برای بهتر دیده شدن سایتتان و افزایش فروش، لازم است نکات سئو سایت فروشگاهی که در این مقاله گفته شد را رعایت کنید. سئو اصفهان در این امر به شما کمک می‌کند تا با انجام اصول سئو و نکات مهم در زمینه سایت فروشگاهی، بتوانید فروشگاه آنلاین خود را به کاربران بیشتری نشان دهید و مشتریانتان را افزایش دهید.

نوشتن دیدگاه