دیجیتال مارکتینگ

متخصصان بازاریابی با ما هم عقیده‌اند که بازاریابی در نقش یک پل ارتباطی میان کسب و کارها و مخاطبان آنها عمل می‌کند. در چندین دهه گذشته که هنوز اینترنت ظهور پیدا نکرده بود و زندگی سرعت امروز را نداشت، بازاریابی سنتی برای انتقال پیام کسب و کارها به مردم از رسانه‌هایی نظیر روزنامه‌ها و مجلات استفاده می‌کرد. با پیدایش اینترنت و ورود انسان به عصر دیجیتال، روزنامه‌ها و مجلات جای خود را با گوشی‌های هوشمند تلفن همراه و تبلت‌ها عوض کردند و بازاریابی دیجیتال شکل گرفت. با وجود اینکه هنوز رادیو، تلویزیون، روزنامه و بنرهای جانمایی شده در سراسر شهرها به عنوان ابزار بازاریابی مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما متخصصان این امر معتقدند هرگز هیچ کدام از موارد ذکر شده نمی‌تواند با دستگاه‌های قابل اتصال به اینترنت رقابت کند. خب این دیجیتال مارکتینگ که به یکی از پایه های محکم تبلیغات در دنیای امروز ما تبدیل شده، چیست؟

مقدمه ای بر دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال به نوعی از بازاریابی اطلاق می‌شود که دستگاه‌های الکترونیکی مهمترین نقش را در آن ایفا می‌کنند. متخصصان دیجیتال مارکتینگ برای انتقال پیام‌های تبلیغاتی کسب و کارها و شرکت‌های مختلف و سنجش تأثیر عملکر خود در سفر مشتری از دستگاه‌های الکترونیکی استفاده می‌کنند. به بیانی دیگر، دیجیتال مارکتینگ مجموعه‌ای از فعالیت‌های تبلیغاتی است که در آن رایانه‌ها، لپ‌تاپ‌ها و هر دستگاهی که از قابلیت اتصال به اینترنت برخوردار است، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

داده‌های به دست آمده از افرادی که در سراسر جهان به صورت روزانه به اینترنت متصل می‌شوند حاکی از آن است که در حال حاضر هوشمندانه‌ترین سرمایه‌ گذاری، سرمایه گذاری بر دیجیتال مارکتینگ است. حضور فعال در رسانه‌ها و پلتفرم‌های محبوب اجتماعی، تبلیغات آنلاین، آگاهی از برند، ایجاد تجربه عالی در مشتری بالقوه و افزایش بازدید از سایت در کنار یکدیگر می‌کنند نقش موثری در رشد و توسعه کسب و کارها ایفا کنند.  

متخصصان دیجیتال مارکتینگ پس از بررسی و درک اهداف و نیازهای کسب و کارها به طراحی استراتژی‌هایی می‌پردازند که می‌توانند به بیشتر دیده شدن آنها در دنیای بی حد و مرز اینترنت کمک کنند، افراد بیشتری را جذب خدمات و محصولاتشان کنند و در نهایت با هدایت کاربران پلتفرم‌های مختلف به سمت وب‌سایت‌ها، نرخ تولید را افزایش دهند.

مقدمه ای بر دیجیتال مارکتینگ 

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ، همانطور که از نامش پیداست به نوعی از بازاریابی اشاره دارد که در محیط اینترنت انجام می‌شود. ترویج و تبلیغ برندهای مختلف و ایجاد ارتباط موثر با مشتریان از طریق اینترنت مهم‌ترین وظیفه دیجیتال مارکتینگ است. بازاریابی ایمیل، بازاریابی رسانه‌های اجتماعی، تبلیغ در وب‌سایت‌ها پربازدید، تولید محتوای آمورشی و سرگرم کننده تنها بخشی از شیوه‌های مورد استفاده در دیجیتال مارکتینگ به شمار می‌روند. بی‌شک هر نوع بازاریابی می‌تواند در یک دوره زمانی خاص و با صرف هزینه قابل توجه به پیشرفت کسب و کارهای فعال در صنایع مختلف کمک کند، اما سرعت تأثیرگذاری و هزینه دیجیتال مارکتینگ به هیچ عنوان با بازاریابی سنتی قابل مقایسه نیست.

از تبلیغات ایمیلی گرفته تا رسانه‌های اجتماعی، روش‌های فراوانی برای دیجیتال مارکتینگ وجود دارد که به کسب و کارها کمک می‌کنند با بیشترین میزان تأثیر گذاری با مخاطبان هدف خود ارتباط برقرار کنند. علاوه بر این، دیجیتال مارکتینگ بسیار مقرون به صرفه است، به شما امکان اندازه گیری موفقیت و شکست کمپین‌های بازاریابی را می‌دهد و از همه مهم‌ترین اینکه شما می‌توانید با کمترین هزینه روند دیجیتال مارکتینگ را تغییر دهید و آن را اصلاح کنید. این نوع بازاریابی با روش‌های مختلفی که در ادامه گردآوری شده‌اند به صورت تضمینی به کسب و کارهای نوپا و کوچک کمک می‌کند. با سئو اصفهان همراه باشید و روش‌های مختلف دیجیتال مارکتینگ را با ما بررسی کنید.  

  1. بهینه سازی موتور جستجو

بهینه سازی موتورهای جستجو که با نام مخفف سئو نیز شناخته می‌شود، علاوه بر این به تنهایی یک تخصص است به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ مورد استفاده قرار می‌گیرد. سئو در حقیقت به فعالیت‌های تخصصی و حرفه‌ای اطلاق می‌شود که از طریق‌ آنها صفحات وب‌سایت‌ها در بالاترین نتایج موتورهای جستجو قرار می‌گیرند. در حال حاضر مهم‌ترین عواملی که در هنگام بهینه سازی صفحات وب برای موتورهای جستجو به ویژه گوگل مورد توجه قرار می‌گیرند، این‌ها هستند:

  • کیفیت محتوا
  • سازگاری با موبایل
  • میزان تعامل محتوا با کاربر
  • تعداد و کیفیت لینک‌های دریافتی
  • و ...

علاوه بر موارد ذکر شده، سئو فنی یا سئو تکنیکال که به بهینه سازی کدهای سایت می‌پردازد نیز جزء مواردی است که در دیجیتال مارکتینگ از اهمیت بالایی برخوردار است. با توجه به اینکه هیچ قانون نوشته شده‌ای برای دستیابی به رتبه‌های اول نتایج گوگل وجود ندارد و الگوریتم گوگل دائماً در حال به‌روز رسانی و تغییر است، نظارت بر عملکرد صفحات و تغییر استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ می‌تواند در بهبود سئو وب‌سایت و در پی آن رسیدن به صدر نتایج گوگل موثر باشد.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

  1. بازاریابی محتوا

محتوا دقیقا همان چیزی است که کسب و کارهای مشابه را در یک صنعت مشترک از یکدیگر متمایز می‌کند. کیفیت محتوا، نوع محتوا، زمان توزیع محتوا و میزان ارتباط محتوا با فعالیت و هدف کسب و کار مواردی هستند که می‌توانند علاوه بر جذب مشتری بالقوه، بر روی تصمیم خرید او نیز تأثیر بگذارند. بازاریابی محتوا که یکی از کلیدی‌ترین بخش‌های دیجیتال مارکتینگ به شمار می‌رود، همانند دیگر بخش‌های دیجیتال مارکتینگ به دنبال جذب ورودی و ایجاد مشتری وفادار است.
در حال حاضر، محتوا تنها چیزی است که می‌تواند مخاطبان هدف شما را درگیر و آنها را به سمت محصولات و خدمات ارزشمند شما جذب کند. بازاریابی محتوا به روش‌های متنوعی انجام می‌شود که از مهمترین و کاربردی‌ترین آنها می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • پست‌های وبلاگ
  • اینفوگرافیک‌ها
  • کتاب‌های الکترونیکی
  • پادکست‌ها
  • ویدیوها
  • میم‌ها و گیف‌ها
  • و...

داده‌های به دست آمده از میزان تأثیرگذاری محتوای منتشر شده در سال گذشته حاکی از آن است که ۸۴ درصد از مصرف کنندگان به دنبال دسترسی به محتوای مفید و سرگرم کننده‌ای هستند که توسط شرکت‌های مختلف تولید می‌شود. حدود ۶۲ درصد از شرکت‌های موفق آمریکا حداقل ۵۰ کارمند را به عنوان تولید کنندگان و کارشناسان تولید محتوا استخدام کرده‌اند و از تخصص آنها برای تولید محتوا استفاده می‌کنند.

بازاریابی محتوا با تشخیص و تعیین مخاطبان هدف کسب و کارهای مختلف در تلاش است تا بیشترین تأثیر را در کمترین زمان ممکن بر افراد بیشتر بگذارد. این کار به آنها کمک می‌کنند که بر اساس سلیقه‌ها و علایق مخطبان هدف به تولید محتوا بپردازنند، از فرمت درست تولید محتوا استفاده کنند و در نهایت بتوانند با دستیابی به تعامل حداکثری با مخاطبان خود در پلتفرم‌های مختلف به عنوان معتبرترین و قابل اعتمادترین کسب و کارها شناخته شوند. انتخاب لحن مناسب، جملات روان و ساده، طراحی متن جذاب و گیرا از مهمترین لازمه‌های محتوا به شمار می‌رود.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

  1. بازاریابی رسانه‌های اجتماعی

بازاریابی رسانه‌های اجتماعی یکی دیگر از تخصص‌های مورد استفاده در دیجیتال مارکتینگ است. این نوع بازاریابی به منظور افزایش آگاهی از برند از طریق ارتباط مستقیم با کاربران رسانه اجتماعی و تشویق آنها به ورود به وب‌سایت، فعالیت‌های خود را سازماندهی می‌کند. برجسته کردن برند، محصولات و خدمات و آگاهی رسانی نسبت به اهداف شرکت‌ها به وسیله بازاریابی رسانه‌های اجتماعی انجام می‌پذیرد. با توجه به اینکه هم اکنون میلیاردها نفر زمان خود را به تعامل در پلتفرم‌های متنوع رسانه‌های اجتماعی صرف می‌کنند، تمرکز و سرمایه گذاری بر بازاریابی رسانه‌های اجتماعی می‌تواند مفید و ارزشمند باشد. در حال حاضر محبوب‌ترین پلتفرم‌ها شامل فیس بوک، توییتر، یوتیوب و اینستاگرام می‌شوند.

بازاریابی رسانه‌های اجتماعی با تشخیص اینکه فعالیت در کدام پلتفرم می‌تواند بیشترین تأثیر را بر مخاطبان هدف کارفرما داشته باشد، فعالیت شرکت مذکور را در رسانه مورد نظر آغاز می‌کند. به عنوان مثال اگر کارفرما یک کافی شاپ است که بر فروش دانه قهوه آسیاب شده تمرکز دارد و در کنارش قصد دارد میزان فروش خود را نیز افزایش دهد، اینستاگرام می‌تواند مناسب‌ترین پلتفرم باشد. با توجه به اینکه اینستاگرام یک رسانه اجتماعی مبتنی بر عکس، ویدیو و تصاویر گرافیکی است، متخصصان دیجیتال مارکتینگ می‌توانند با دانش متخصصان بازاریابی محتوا مناسب‌ترین و تأثیرگذارترین محتوای خاص اینستاگرام را برای کافی شاپ مورد نظر تولید کنند.
متخصصان دیجیتال مارکتینگ معتقدند برای طراحی یک استراتژی بازاریابی تأثیر گذار در رسانه‌های اجتماعی لازم است از شیوه‌هایی که پیش از این مورد استفاده قرار گرفته‌اند و باعث موفقیت کسب و کارها شده‌اند پیروی شود.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

برای دستیابی به حداکثر میزان تأثیر گذاری بر مخاطبان هدف لازم است روش‌های بازاریابی رسانه ‌ای اجتماعی زیر را مد نظر قرار دهید و بر اساس آنها به تولید محتوا بپردازید:

  • محتوای با کیفیت بسیار زیاد و در عین حال جذاب بسازید.
  • به سوالات فالوورها پاسخ دهید .
  • با پاسخ دهی به نظرات فالوورها برایشان ارزش قایل شوید.
  • یک تقویم انتشار محتوا طراحی کنید و محتوای خود را بر اساس این برنامه اشتراک گذاری کنید.
  • در ساعت‌های درست پست‌ها را منتشر کنید.
  • مخاطبان کسب و کار کارفرما را به درستی بشناسید و بدانید که این افراد در کدام یک از کانال‌های رسانه اجتماعی فعال‌تر هستند.
  1. اینفلوئنسر مارکتینگ

اینفلوئنسر مارکتینگ یکی از تأثیر گذارترین بخش‌های دیجیتال مارکتینگ است. به طور کلی، اینفلوئنسرها افرادی هستند که طرفداران بسیار زیادی دارند و به راحتی می‌توانند فالوورهای خود را تشویق به خرید از محصولات و خدمات کسب و کارهای مرتبط و حتی در برخی موارد غیر مرتبط کنند. همکاری با اینفلوئنسرهای معتبر می‌تواند نقش بسزایی در موفقیت و رشد کسب و کارهای مختلف ایفا کند. زمانی که یک شرکت تصمیم می‌گیرد برای بیشتر دیده‌ شدن با یک اینفلوئنسر همکاری کند، اینفلوئنسر مارکتینگ وارد عمل می‌شود. متخصصان اینفلوئنسر مارکتینگ با شناسایی مرتبط‌ترین اینفلوئنسر‌های فعال در پلتفرم‌های مختلف و تهیه لیست از اسامی این افراد، با آنها وارد مذاکره می‌شوند. پس از کسب اطلاعات دقیق در خصوص هزینه، زمان فعالیت و دیگر شروط این افراد، همکاری شرکت مورد نظر با اینفلوئنسر منتخب آغاز می‌شود. متخصصان دیجیتال مارکتینگ به درستی می‌دانند که همکاری با اینفلوئنسرهای معتبر از آن جهت حائز اهمیت است که این افراد به عنوان نماینده برند کارفرما شناخته خواهند شد، در نتیجه انتخاب اینفلوئنسر اشتباه نه تنها باعث رشد کارفرما نمی‌شود، بلکه اعتبار کسب و کار و اعتماد مصرف کننده را نیز می‌تواند خدشه دار کند.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

معنی دیجیتال مارکتینگ

همانطور که پیش از این اشاره، دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتالی به نوعی از بازاریابی گفته می‌شود که فعالیت‌های خود را در بستر اینترنت انجام می‌دهد. دیجیتال مارکتینگ به کسب و کارها کمک می‌کند تا از طریق کانال‌های تأثیر گذار نظیر رسانه‌های اجتماعی، موتورهای جستجو، وب‌سایت‌ها و موارد دیگر، با افراد بیشتری تعامل برقرار کنند و آنها را با روش‌های مختلف تحت تأثیر خدمات و محصولات خود قرار دهند. اگر به تاریخچه دیجیتال مارکتینگ نگاهی بیندازیم، درخواهیم یافت که اصطلاح دیجیتال مارکتینگ که شامل بازاریابی از طریق دستگاه‌های تلفن همراه، وب‌سایت‌ها، رسانه‌های اجتماعی، ایمیل‌ها و تبلیغات وب‌سایت می‌شود، با ظهور اینترنت در دهه ۱۹۹۰ میلادی شکل گرفت.  

با وجود اینکه دیجیتال مارکتینگ از برخی اصول بازاریابی سنتی پیروی می‌کند، تفاوت‌های قابل توجهی با بازاریابی سنتی دارد. به عنوان مثال، نزدیک شدن به مشتری و دریافت نظرات و پیشنهادات آنها در هر ثانیه، درک رفتار مشتری از طریق آنالیز دقیق نحوه برخورد آنها با محتوای منتشر شد در بستر اینترنت، قابلیت تغییر بخش‌های مختلف استراتژی بازاریابی در کسری از ثانیه و عدم نیاز به سرمایه گذاری کلان تنها بخشی از تفاوت‌های محسوس دیجیتال مارکتینگ با بازاریابی سنتی است.

بر خلاف بازاریابی سنتی که کسب و کارها پس از اجاره یک بیلبورد نمی‌توانستند میزان تأثیر گذاری تبلیغات و محتوای تبلیغات خود را بر مخاطبان هدفشان بسنجند، دیجیتال مارکتینگ این امکان را برای شما فراهم می‌کند که با پیگیری روزانه کمپین‌ها مقدار پولی که در کانال‌های مختلف هزینه کرده‌اید را کاهش و یا افزایش دهید.  

معنی دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ به کسب و کارها کمک می‌کند تا تعداد افرادی را که به وب‌سایت آنها مراجعه کرده‌اند را بر اساس ساعت و تاریخ مشاهده کنند و داده‌های به دست آمده را از طریق نرم‌افزارهای آنلاین تجزیه و تحلیل داده‌ها مورد بررسی قرار دهند. نتایج به دست آمده از این ابزارهای کاربردی می‌توانند در تغییر و بهبود وضعیت وب‌سایت و محتوای منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی مختلف نقش موثری ایفا کنند. تشخیص اینکه بازدید کننده وب‌سایت از طریق چه دستگاهی وارد وب‌سایت کارفرما شده است نیز می‌تواند در استراتژی‌های آینده دیجیتال مارکتینگ موثر واقع شود.

اگر به دیجیتال مارکتینگ علاقه دارید یا به دنبال ورود به این بازار کار مدرن و جذاب هستید، مطالب دیگر سئو اصفهان را مطالعه کنید و نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید.

نوشتن دیدگاه